Sunday, December 11, 2011

Manipulatsioonid ja pettused

Kirjelda ajaveebis kolme õpetlikku juhtumit manipulatsioonide ja pettuste vallast.

Mitmeid aastaid tagasi sain e-kirja, milles väideti, et olen saanud suure päranduse. Ainuke halb tegur asja juures oli see, et pärandus asus teisel pool maailma otsas ning päranduse kättesaamiseks tuleb mul teha pangaülekanne. Tasu oli vaja maksta erinevate toimingute eest, mis pidi tehtama, et pärandus lõpuks minu nimele saaks vormistatud. Kiri ise tekitas juba kahtlusi, kuna seal leidus kirjavigu ning kui googeldada kirja saatja nime, siis tulemuseks kuvati petuskeemidega seotud kirjad. Samuti ei sarnanenud e-maili aadress organisatsiooni nimega, keda isik esindas. Juba algselt suhtusin kirja skeptiliselt ning kuna niisama petturi lollitamiseks ei hakanud oma aega kulutama, siis pidasin targemaks kirjale mitte vastata. Mõni aeg hiljem tuli samalaadne kiri uuesti, kuid siis oli tegemist juba lotovõiduga. See kiri oli märgatavalt oskuslikumalt üles ehitatud. Stsenaarium oli küll sarnane, kuid e-kirja aadress ja organisatsiooni nimetus olid kirjapildis äärmiselt sarnased reaalselt loteriiga tegelevale organisatsioonile. Kuna ma ei olnud ostnud loteriipiletit, siis oli iseenesest mõistetav, et järelikult ei ole mul olnud võimalik ka midagi võita. Ka seekord otsustasin kirjale mitte vastata.

Teine juhtum oli käesoleva aasta juulis kui müüdi soodsa hinnaga autot. Väidetavalt oli tegemist autoga, mis asus Suurbritannias, kuid mis oli vasakpoolse rooliga. Legendi järgi oligi see peamiseks põhjuseks, miks nii hea auto väga odava hinna eest ära antakse, kuna Inglismaal ei ole vasakpoolse rooliga sõidukiga midagi peale hakata. Legendi järgi olevat inglane leidnud endale Eestist naise, kellele oli algselt auto ostetud. Mõne aja pärast kui tüli oli majja jõudnud võttis britt auto endaga Inglismaale kaasa ning otsustas seal maha müüa. Kena kaubaga käis kaasas väike konks, auto kättesaamiseks tuli maksta ettemaks, mis pidi katma auto transpordikulud Eestisse. Kui asi hakkas kahtlaseks muutuma, otsustasin tehingust taganeda, õnneks suutsin ahnust taltsutada ning säilitada külma pead ja kainet meelt.

Kolmas juhtum juhtus mõni nädal tagasi ning saaga kestab siiani. Ühel sombusel sügispäeval „prantsatas“ mu e-postkasti kiri, milles oli kirjas, et minu krediitkaardi pealt on tehtud tehing. Just mõnda aega tagasi kajastati meedias lugu kuidas telereporteri krediitkaardiga oli tehtud erinevaid tehinguid. Seetõttu pöörasin juhtunule rohkem tähelepanu. Helistasin panka ning lasin üle kontrollida, kas minu krediitkaartide pealt on tehtud tehinguid. Pangast vastati, et minu krediitkaardile ei ole lähiminevikus tehtud ühtegi päringut ning sellega ei ole ühtegi tehingut tehtud. Pangast arvati, et see kiri saadeti lihtsalt paanika tekitamiseks. Tollel hetkel tundus, et asi sai lahendatud ning muretsemiseks polnud enam põhjust. Rahulolu kaua kesta ei saanud, 5.detsembril saabus uus kiri, milles väideti, et minu krediitkaardiga tehtud tehing ebaõnnestus. Pole asjaga jõudnud veel tegeleda, kuid plaanis on lähiajal sellele rohkem tähelepanu pöörata ning jällegist panga töötajatele peavalu põhjustada.

No comments:

Post a Comment